Kinderbekkenfysiotherapie

Heeft je kind moeite met zindelijk worden? Of regelmatig plasongelukjes, blaasontstekingen of poepongelukjes? Kinderbekkenfysiotherapeut Nicole kan je kind helpen met de zindelijkheid of de problematiek er omheen met kinderbekkenfysiotherapie.

Wat zijn de meest voorkomende klachten?

• urine en/of ontlastingsverlies
  • onrustige blaas; heel vaak plassen
  • verstopping in de darmen; obstipatie
  • verminderde eetlust, buikpijn en lusteloosheid
  • blaasontstekingen
  • angst om te plassen of te poepen
  • bedplassen

Hoe helpt kinderbekkenfysiotherapie jouw kind?

De kinderbekkenfysiotherapeut inventariseert en zoekt samen met ouders en het kind naar de oorzaak. Vragen over het plassen en poepen, de toilethouding en het eten en drinken van je kind komen dan aan de orde. Verder zijn er vragen over de algehele ontwikkeling van je kind. Dit is belangrijk om te weten omdat op deze manier een zo goed mogelijk beeld van je kind ontstaat. Hierna volgt er een onderzoek waarbij wordt gekeken naar de motoriek van je kind. Dit is nodig om te zien hoe jouw kind beweegt en om een inschatting te maken van zijn/haar mogelijkheden om de bekkenbodemspieren te kunnen aan- en ontspannen. Daarnaast wordt gekeken of je kind de bekkenbodemspieren goed kan aanspannen en ontspannen. Daarop wordt er een plan van aanpak gemaakt wat in de thuissituatie door de ouders geïmplementeerd moet worden. De methode vraagt met name om een systematische aanpak, veelal praktisch, probleemgericht en vooral positief gestuurd. In sommige gevallen kan er onderliggende medicatie nodig zijn om de obstipatie te verhelpen waarvoor interventie bij de huisarts of kinderarts gewenst kan zijn.

Hoe ziet de behandeling eruit?

• Uitleg over de klachten
  • Voorlichting
  • Aanleren van juist toiletgedrag, ritme en houding
  • Adviezen ten aanzien van voeding en drinken
  • Oefentherapie: o.a. het leren aan- en ontspannen van de bekkenbodemspieren

Worden de kosten vergoed?

Kinderbekkenfysiotherapie wordt vergoed door de zorgverzekeraars. Omdat het bij deze problematiek meestal niet gaat om lang voortdurende klachten (chronische indicatie), vergoedt de zorgverzekeraar negen behandelingen. Bij ontoereikend resultaat kan de behandeling verlengd worden.