Hoofdpijn

In de praktijk zie ik regelmatig kinderen met terugkerende hoofdpijnklachten, waarbij de oorzaak niet altijd duidelijk is. Dit zou kunnen duiden op spanningshoofdpijn.

Bij spanningshoofdpijn kunnen de volgende symptomen voorkomen:

• Pijn aan weerszijden van het hoofd;
  • Doffe, drukkende pijn;
  • Lichte tot matig intense pijn;
  • De pijn wordt niet erger bij lichamelijke inspanning (zoals wandelen of traplopen);
  • De pijn straalt vanuit de nek uit naar het hoofd;
  • Schouder zijn pijnlijk en stijf;
  • Misselijkheid (zonder braken);
  • Algemene vermoeidheid/lusteloosheid.

Om de hoofdpijn te identificeren wordt het kind gevraagd om een hoofdpijn dagboek bij te houden. Aan de hand hiervan kan de soort hoofdpijn in kaart worden gebracht; denk hierbij aan migraine, spanningshoofdpijn, medicatie-afhankelijke hoofdpijn etc. Andere zeldzamere oorzaken voor hoofdpijn, zullen met de screening, intake en het onderzoek uitgesloten worden.

Kinderfysiotherapie bij hoofdpijnklachten

Ik zal samen met de ouders en het kind op zoek gaan naar waar de hoofdpijn vandaan komt. Mogelijke oorzaken kunnen zijn; vermoeidheid, aanhoudende spanning/stress, een verkeerde houding of een teveel aan prikkels. In overleg en als het nodig is, kan de psycholoog of kindercoach betrokken worden bij de behandeling. Ook zou kinderyoga kunnen helpen voor rust en ontspanning.

Aan de hand van de uitkomsten van het onderzoek wordt er een behandelplan opgesteld, waarin het kind zich kan vinden. De behandeling kan bestaan uit:

• Massage van de nekspieren die aanhechten aan de achterzijde van de schedel;
  • Ontspanningsoefeningen;
  • Oefentherapie;